Asigurarea de răspundere civilă auto demumită și RCA este un contract încheiat între posesorul unui vehicul, persoană fizică sau juridică, și o companie de asigurare autorizată, ce are drept unic scop despăgubirea terțelor părți prejudiciate în urma accidentelor de circulație produse din culpa asiguratului.
Prin acest tip de asigurare, se despăgubesc daune materiale, în limita a 1000000 euro și vătămări corporale și deces, în limita a 5000000 euro.
Transporturile rutiere de mărfuri și persoane, prin natura activității lor, prezintă un grad de risc mult mai ridicat de producere a accidentelor, de aceea au fost stabilite criterii exacte în modul de calcul al primei de asigurare.
Astfel, pentru transportatorii rutieri, există următoarele clasificări:
1. Codul CAEN al asiguratului- pentru activitățile de transport rutier, codul CAEN corect este 49; orice abatere de la acesta reprezintă, o eroare în calculul primei RCA. Este absolut obligatoriu să fie declarat codul CAEN corect, chiar dacă la momentul obținerii Certificatului de Înregistrare, societatea a avut un alt cod CAEN și ulterior au apărut modificări ale domeniului de activitate. Acestea sunt implementate prin obținerea de Certificate constatatoare. Spre exemplu, un autotractor, cu masa maximă de 18 tone, clasa B0 și cod CAEN 49, are o primă de asigurare de 12087 lei / an (Asirom), iar același autotrator, cu un cod CAEN 46( comerț) va avea o primă de 10129 lei/an(Groupama).
2. Categoria auto:
a) autovehicul transport persoane - microbuze, autobuze , autocare, tramvaie
b) autoutilitare - autobasculantă, autoutilitară, autobetonireră, autocamion, autocisternă, autoexcavator, autofurgon, autogreder, automacara, autospecială, autospecializată,basculantă, buldoexcavator, camion, furgon
c) autotractoare- acestea sunt înregistrate ca și cotegorie separată de restul autovehiculeleor de transport marfă.
3. Masa maximă autorizată - este caracteristica principală care determină prima de asigurare RCA pentru autovehiculele de transport marfă. Astfel avem următoarele subcategorii:-masa maxim autorizată de până la 2300 kg
de la 2301 kg- 3500 kg
de la 3501 kg -7500 kg
de la 7501 kg -16000 kg
peste 16000 kg.
de la 2301 kg- 3500 kg
de la 3501 kg -7500 kg
de la 7501 kg -16000 kg
peste 16000 kg.
Un exemplu de calcul simplu ne arată că un autotractor cu clasa B0, cod CAEN 49, cu o masă de 16000 kg, are cea mai mică primă RCA anuală de 3370,50 lei, în timp ce la o masă maximă autorizată de 16500 kg, prima anuală este de 11254 lei. Pentru același autotractor, dacă "din greșeală "se introduce 1600 kg în loc de 16000 kg, prima anuală obținută va fi de doar 703,74 lei/an!!!!
4. Numărul total de locuri (pentru transport persoane) se iau în considerare atât numărul de locuri de pe scaune cât și cele autorizate pentru transportul în picioare, adică numărul total de locuri.
Atfel avem următoarele subcategorii:
a) între 10 - 17 locuri- prima minimă anuală este de 4000 lei/an
b) peste 17 locuri-prima minimă anuală este de 10080 lei
5. Istoricul daunelor - indiferent de anul de fabricație al unui autovehicul, în funcție de istoricul daunelor, acesta poate fi într-o clasă de bonus sau malus diferită, în funcție de istoricul daunelor pe care le-a înregistrat. La fiecare poliță RCA, fără evenimente, se înregistrează creșterea clasei de bonus cu un punct pentru o valabilitate de 6 luni, sau 2 puncte pentru o valabilitate de 12 luni. În momentul în care a fost înregistrat și achitat un dosar de daună, se înregistrează o majorare (malus) și astfel pierderea punctelor de bonus înregistrate în anii anteriori. În funcție de mărimea daunei, se modifică cu 4 sau 8 puncte în regres.
b) peste 17 locuri-prima minimă anuală este de 10080 lei
5. Istoricul daunelor - indiferent de anul de fabricație al unui autovehicul, în funcție de istoricul daunelor, acesta poate fi într-o clasă de bonus sau malus diferită, în funcție de istoricul daunelor pe care le-a înregistrat. La fiecare poliță RCA, fără evenimente, se înregistrează creșterea clasei de bonus cu un punct pentru o valabilitate de 6 luni, sau 2 puncte pentru o valabilitate de 12 luni. În momentul în care a fost înregistrat și achitat un dosar de daună, se înregistrează o majorare (malus) și astfel pierderea punctelor de bonus înregistrate în anii anteriori. În funcție de mărimea daunei, se modifică cu 4 sau 8 puncte în regres.
Ca să exemplificăm, un autotractor care a fost înmatriculat de nou, cu B0, în 2014 a avut o primă de asigurare de 2034.29 lei. În primul an de asigurare a înregistrat doua evenimente, iar la următoarea poliță RCA avea clasa M7, prima de asigurare înregistrând o majorare și ajungând la 9033.72 lei la reînnoirea din 2015.
Calitatea de asigurat și istoricul daunelor, se poate verifica în baza de date națională, CEDAM, accesibilă tuturor celor interesați.
Calitatea de asigurat și istoricul daunelor, se poate verifica în baza de date națională, CEDAM, accesibilă tuturor celor interesați.
Emiterea unei polite RCA, se face obligatoriu, în baza documentelor originale ale autovehiculului care urmează a fi asigurat, talon auto sau carte de identitate auto și ale asiguratului, carte de identitate în cazul persoanelor fizice sau CUI și alte modificări ulterioare, în cazul persoanelor juridice. Este exclusă copierea datelor auto de pe polițe expirate, care ar putea să fie greșite, perpetuându-se astfel greșeala.
Pentru o bună funcționare a sistemului de despăgubiri, pentru siguranța noastră a tuturor, în calitate de participanți la trafic, recomandăm încheierea polițelor RCA, cu maxim de atenție și corectitudine, evitând astfel probleme de orice fel, atât pentru victime cât și pentru cei vinovați , în momentul producerii unui eveniment nedorit.
Legat de evoluția tarifelor RCA pe segmentul camioanelor, d-nul Mișu Negrițoiu, președintele ASF, a declarat: “Tarifele pentru transportatori intră pe un făgaș normal, transportatorii nu mai pot cumpăra asigurări RCA la tarifele pe care le practică Astra pentru că erau niște tarife nesustenabile care au dus la faliment.”
„Tarifele RCA pentru transportatori intră în normalitate. Nu mai putem compara prețurile cu cele pe care le avea Astra (...) Astra nu mai există. Trebuie să fie o responsabilitate în piață. Dacă dai puțin pe asigurare, puțin o să fie prin despăgubire”, a comentat Mișu Negrițoiu cu o altă ocazie.
„Tarifele RCA pentru transportatori intră în normalitate. Nu mai putem compara prețurile cu cele pe care le avea Astra (...) Astra nu mai există. Trebuie să fie o responsabilitate în piață. Dacă dai puțin pe asigurare, puțin o să fie prin despăgubire”, a comentat Mișu Negrițoiu cu o altă ocazie.
Ca o noutate:
Legea 237/19.10.2015 instituie aplicarea în România a regimului de supraveghere Solvency II, începand cu 01.01.2016, ceea ce, în principal, va conduce la majorarea capitalului social a multor companii de asigurare, fapt care va genera majorări de tarife la nivelul pieței.
Începând cu 16.11.2015 Asirom și-a majorat tarifele de prime, alți asiguratori au anunțat deasemenea creșteri ale prețurilor RCA, însă, în același timp, Norma RCA în vigoare în 2015 limitează posibilitatea încheierii unui polițe RCA într-un interval mai lung de 30 de zile de la data intrării în valabilitate.
Brokerii de asigurare au cerut insistent ASF de a permite în 2016 încheierea de convenții la nivel de parc, încă de la începutul anului, pentru a permite transportatorilor să aibă predictibilitate în ce privește nivelul acestui cost și să-și negocieze tarifele în conformitate. Vom vedea dacă ASF va ține cont de această solicitare în momentul în care va apare Norma RCA pentru 2016.
Sursa articol: Euload.com
Sursa foto: gandul.info